top of page

De Kracht van Hervormd Denken

 

 

Vernieuwing van onze denken

 

………..een hele belangrijke sleutel!

Vele christenen zijn wedergeboren….hebben de Heilige Geest ontvangen. Spreken in tongen…Ik zelf was er een van …..jarenlang. Maar zien geen verandering in hun leven komen. De veranderingen waar ze zo op gehoopt hadden, zo naar verlangd hadden en zo om gebeden hebben, bleven maar uit.

 

Als ik voor mezelf spreek, weet ik dat ik ontzettend belangrijk onderwijs heb gemist in de jaren als pas wedergeboren christen. En over welk onderwijs heb ik dan?

 

De sleutel ligt bij de oproep tot vernieuwing van uw denken. Het is zo levensbelangrijk dat we een goed begrip hebben over het feit dat we werkelijk onze denken vernieuwen. Onze geest wordt wedergeboren op het moment dat wij een keuze maken met ons hart voor onze redder en verlosser, Jezus Christus. Maar onze ziel, onze gedachtegangen zijn niet in een keer vernieuwd tijdens het maken van deze keuze. Onze denken dient vernieuwd te worden.

 

Maar, wat is vernieuwing van ons denken? Dit houdt in dat de gedachtegangen die wij hebben geleerd in de jaren voordat we Jezus als onze redder hebben aangenomen, de wereldse vleselijke gedachtegang. Vernieuwd(veranderd) dient te worden naar de waarheid van God, door het leren kennen van zijn woord.

 

Praktisch betekent dat we ons zelf zeer bewust moeten worden wat we denken. En alle gedachtegangen die niet in lijn zijn met de gedachtegangen van Gods woord, dienen wij actief steeds weer te vervangen met de gedachtegangen die wel stroken met het woord van God.

 

Romeinen 8: 5-9

5 Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest. 6 Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede. 7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap

is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: 8 zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen. 9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.

 

U leest hier dat de gezindheid van het vlees (de werelds gedachtegang) is dood. Hier wordt niet bedoeld dat men terstond de laatste adem uitblaast. Nee, dit betekent dat wij afgesneden zijn van de nabijheid van Onze Vader. Afgesneden zijn van al de zegeningen die God voor ons, als zijn kinderen heeft. Het is essentieel voor het leven van een vrucht willen dragende christen om in de tegenwoordigheid van God te komen,

gevuld te worden met zijn kracht liefde wijsheid en al de zegeningen die Hij voor ons heeft klaar liggen.

 

U ziet zelfs dat het woord heel duidelijk zegt dat de wereldse manier van denken in vijandschap is met het denken volgens het woord van God. Vlees kan God niet behagen. Die in de geest zijn wel.

 

Ik hoop dat we goed tot ons doordringen wat er staat. Het is dus heel goed mogelijk een ware christen te zijn, met een oprecht hart, verlangend naar al het goede wat God voor ons heeft….maar nooit hebben geweten dat het zooooo belangrijk is dat wij onze gedachten vernieuwen conform het Woord van God. En dus al die tijd afgesneden zijn van al de zegeningen die God voor ons heeft klaar liggen. Het ligt klaar voor ons.

 

God heeft alles al gedaan om een goed te leven te krijgen. Wij mogen het aanvaarden, maar er is wel werk aan de winkel. Onze gedachten dienen vernieuwd te worden gelijk het geschreven en gesproken woord van God.

 

Romeinen 12:2

2 En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene. Het is zo belangrijk om onze gedachten te vernieuwen, om zijn zegeningen te ontvangen,

maar bovenal ook Zijn wil voor ons leven te gaan leren.

 

Hoe vernieuwen wij onze gedachten?

1) Wat ik al eerder heb aangedragen elke gedachte(n)die wij hebben, dienen wij onszelf bewust van te worden. En te toetsen aan het woord van God.

2) Om deze toets te kunnen doen hebben, wij dus ook kennis nodig van het woord van God. Bestudeer uw bijbel. Weet wat Gods gedachten zijn over ons en voor ons.

3) En gedachten die niet conform het Woord zijn, vervang deze met de gedachtegang conform het woord van God.

 

Dit is een actief proces. Dat ons hele leven zal duren. Wanneer we tenminste ons hele leven willen vrucht dragen en willen komen en blijven op de bestemming die God voor een ieder van ons voor ogen heeft.

 

Tenslotte wil ik u aandragen, lieve mensen, dat het actief vervangen van de ‘wereldse gedachtegangen” voor denken in lijn met Gods woord het makkelijkste gaat, althans dat is mijn ervaring als u hardop de waarheid van God uitspreekt.

 

Gedachten die binnenkomen die tegen het woord van God ingaan, vervang je niet door andere gedachten. Maar door hardop de waarheid van God er tegen in te spreken. Als voor voorbeeld kunt u het volgende uitproberen: Tel in gedachten van 1 tot 20. Bij tien…spreek hardop uw naam uit.

 

Wat gebeurde er met tellen op het moment dat u uw naam uitspraak? Precies het tellen stopte. De gedachtegang van tellen werd direct gestopt zodra u uw naam hardop uitsprak. Op dezelfde wijze kunnen we actief starten met het vernieuwen van ons denken…

bottom of page