top of page

Goddelijke Communicatie

 

Vier sleutels voor het horen van Gods stem.
Four keys to hearing God
Dr. Mark Virkler

 

Onze tijd is zo verbonden met materialisme en cognitieve, analytische gedachten dat we er bijna mee spotten als we over iemand horen die beweert de stem van God te kunnen horen.  Nochthans spotten we er niet mee en wel om verschillende redenen.  Ten eerste, doorheen de Bijbel hoorden mannen en vrouwen Gods stem.  Vandaag leven er ook zeer effectieve en gereputeerde mannen en vrouwen van God die aantonen dat ze de stem van God horen.  Uiteindelijk is er een diepe honger in ieder van ons om met God te communiceren en Hem te horen spreken in ons hart.

 

Als een wedergeboren, Bijbel-gelovend Christen, heb ik gedurende jaren ernaar gestreefd Gods stem te horen, echter zonder succes.  Ik bad, vastte, bestudeerde mijn Bijbel en luisterde voor een stem binnenin, allemaal zonder resultaat.  Er was geen inwendige stem die ik kon horen!  En dan zette God me voor een jaar apart om te studeren, te lezen en te experimenteren in het leren luisteren om Gods stem te horen.  Gedurende die tijd heeft God me vier sleutels geleerd die de deur openden naar een twee-richtingsgebed.  Ik heb ontdekt dat ze niet alleen voor mij werken maar dat ze voor vele duizenden gelovigen hebben gewerkt die leerden ze te gebruiken.  Het bracht fantastische intimiteit binnen hun christen ervaring en veranderde hun manier van leven.  Dit zal ook met jou gebeuren als je God zoekt terwijl je de vier sleutels gebruikt.  Je vindt ze allemaal terug in Habakuk 2:1-2.  Ik bemoedig je deze verzen te lezen alvorens je verder gaat.

 

Sleutel 1 – Gods stem in ons hart is als een stroom van spontane gedachten.  Dus, als ik afstem op God, dan stem ik af op spontaniteit.

De Bijbel zegt dat de Heer me antwoordde en sprak… (Hab 2:2).  Habakuk kende het geluid van Gods stem.  Elia beschreef het als het gefluister van een zachte bries.  Ik had altijd geluisterd naar een inwendige hoorbare stem, en zonder twijfel kan God zo spreken en doet Hij dat soms ook.  Nochtans heb ik ontdekt dat voor de meesten van ons Gods stem meestal tot ons komt als spontane gedachten, visioenen, gevoelens of indrukken.  Bijvoorbeeld, heeft niet ieder van ons al de ervaring gehad dat terwijl je aan het rijden bent de gedachte in je opkomt om voor een bepaald persoon te bidden?  In het algemeen herkennen we dit als de stem van God die ons oproept om voor dat individu te bidden.  Mijn vraag voor jou is, “Hoe klonk de stem van God toen je met je auto aan het rijden was?  Was het een inwendige, hoorbare stem, of was het een spontane gedachte die in je gedachten opkwam?”  De meesten onder jullie zouden zeggen dat het een spontane gedachte was die in je opkwam.

 

Dus dacht ik bij mezelf, “Misschien moet ik wanneer ik luister naar Gods stem luisteren naar een stroom spontane gedachten.  Misschien wordt geestelijke communicatie ontvangen als spontane gedachten, indrukken, gevoelens en visioenen.”  Door experimenteren en feedback van duizenden anderen ben ik er nu van overtuigd dat het ook zo is.

 

De Bijbel bevestigt dit op vele manieren.  De definitie van paga, het Hebreewse woord voor voorbede, is “een toevallig ontmoeten of een toevallige kruising.” Wanneer God mensen op ons hart legt voor voobede dan doet Hij dat door middel van paga, een toevallige ontmoeting van gedachten, een toevallige kruising van onze denkprocessen.    Daarom wanneer ik afstem op God dan stem ik af op de toevallige ontmoeting van gedachten of spontane gedachten.  Wanneer ik me in alle rust in gebed voor God plaatste heb ik ondervonden dat de stroom van spontane gedachten die komt duidelijk van God is.

 

Sleutel 2 – Ik moet leren om mijn eigen gedachten en emoties stil te leggen zodat ik Gods stroom van gedachten en emoties in me kan voelen. 

Habakuk zei, “Ik ga nu op mijn wachtpost staan en betrek mijn post op het bolwerk…” (Hab 2:1).  Habakuk wist dat om Gods rustige, inwendige, spontane gedachen te horen hij eerst naar een rustige plaats moest gaan en er zijn eigen gedachten en emoties moest stilleggen.  Psalm 46:10 bemoedigt ons om tot rust te komen en te erkennen dat Hij God is.  Er is een diep inwendig kennen (spontane stroom) in onze geest dat ieder van ons kan ervaren als we ons vlees en ons denken tot rust brengen.

 

Ik heb een aantal eenvoudige manieren gevonden om mezelf tot rust te brengen zodat ik sneller Gods spontane stroom kan oppikken.  God liefhebben doorheen een rustig aanbiddingslied is het meest effectieve middel voor mij (zie 2 Koningen 3:15).  Als ik stil wordt (gedachten, wil en emoties) en me plaats voor God dan wordt de goddelijke stroom gerealiseerd.  Daarom, na rustige aanbidding word ik stil en open ik mij voor die spontane stroom.  Als gedachten tot me komen of dingen die ik ben vergeten te doen dan schrijf ik die neer en zet ze daarna van me af.  Als er gedachten van schuld of onwaardigheid in mijn denken komen dan heb ik diep berouw, ontvang ik de reiniging van het bloed van het Lam, doe ik Zijn kleed van gerechtigheid aan en zie ik mezelf smetteloos voor de aanwezigheid van God. 

 

Als ik mijn blik op Jezus richt (Heb 12:2), rustig word in Zijn aanwezigheid, en met Hem deel wat op mijn hart is dan ondervind ik dat die tweerichtingsdialoog begint te stromen.  Spontane gedachten vloeien van Gods troon naar me toe en ik merk dat ik eigenlijk aan het converseren ben met de Koning der Koningen.

 

Het is heel belangrijk dat je stil wordt en juist gefocused bent als je het pure woord van God gaat ontvangen.  Als je niet stil bent dan zal je gewoon je eigen gedachten ontvangen.  Als je niet juist gefocused bent op Jezus dan zal je een onreine stroom ontvangen omdat de intiutieve stroom uit datgene komt waarop je ogen gericht zijn.  Daarom zal als je je ogen gericht hebt op Jezus die intuitieve stroom van Jezus komen.  Als je je blik richt op een verlangen van je hart dan komt de intuitieve stroom vanuit dat hartsverlangen.  Om een reine stroom te hebben moet je eerst en vooral stil worden en dan moet je aandachtig je ogen op Jezus richten.  En ik wil herhalen dat dit gemakkelijk verwezenlijkt wordt door rustig de Koning te aanbidden en vanuit de stilte die volgt te ontvangen.

 

Sleutel 3 – Als ik bid, richt ik de ogen van mijn hart op Jezus en zie ik in de geest de dromen en visioenen van de Almachtige God.

Dit principe hebben we al in de vorige paragrafen terloops vermeld, maar toch moeten we er een beetje dieper op in gaan.  Habakuk zei, “Ik ga nu op mijn wachtpost staan, kijk uit om te zien wat de HEER mij zal zeggen” en “ Dit was het antwoord van de Heer, “Schrijf dit visioen op”  (Hab. 2:1,2).  Het is enorm interessant dat Habakuk nadat hij gebeden had in feite echt een visioen verwachtte.  Hij deed de ogen van zijn hart open en keek in de wereld van de geest om te zien wat God hem wou tonen.  Dit is een intrigerend idee.

 

Ik had er nooit aan gedacht om de ogen van mijn hart te openen en uit te kijken naar een visioen.  Hoe meer ik er over nadacht hoe meer ik me realizeerde dat God verwachtte dat ik dat deed.  Hij had mijn hart ogen gegeven.  Ze moeten gebruikt worden om in de wereld van de geest de visie en handelingen van de Almachtige God te zien.  Ik geloof dat er een actieve geesteswereld rondom mij is.  Tot deze wereld behoren de engelen, de demonen, de Heilige Geest, de al-aanwezige God en Zijn al-aanwezige Zoon Jezus.  Er is geen reden om dit niet te zien, tenzij mijn rationele cultuur die met vertelt dat die geesteswereld niet bestaat en me dus ook geen enkele instuctie geeft over hoe ik open kan worden voor het zien van de geesteswereld.

 

De meest duidelijke voorwaarde om te kunnen zien is dat we moeten kijken.  Daniel zag een visioen in zijn denken en hij zei, “Ik bleef toekijken... Ik bleef toekijken... Ik bleef toekijken” (Dan. 7:1,9,13).  Als ik nu bid dan kijk ik voor Jezus die bij me aanwezig is, ik kijk naar Hem als Hij tot me spreekt en de dingen doet en zegt die op Zijn hart zijn.  Vele christenen zullen merken dat als zij slechts zouden kijken dat ze zullen zien dat Jezus Emmanuel is, God met ons.  Het is zo eenvoudig als dat.  Je zal een spontaan inwendig visioen zien op een manier die gelijkaardig is aan het ontvangen van spontane inwendige gedachten.  Je kan Christus aanwezig zien bij jou in een comfortable setting omdat Christus met jou aanwezig is in een comfortabele setting.  In feite zal je zelfs merken dat een inwendig visioen zo gemakkelijk komt dat je de neiging zal hebben om het te verwerpen omdat je denkt dat het van jou komt.  (Twijfel is satan zijn meest effectieve wapen tegen de Kerk)  Maar als je volhardt in het ontvangen van deze visioenen dan zal je twijfel snel plaats ruimen voor geloof als je merkt dat hun inhoud enkel kan ontstaan in de Almachtige God.

 

Steeds opnieuw openbaarde God Zich aan Zijn verbondsvolk via dromen en visioenen.  Hij deed dit van Genesis tot Openbaring en zei dat, daar de Heilige Geest uitgestort werd in Handelingen 2, we moeten verwachten dat we een continue stroom van dromen en visioenen zullen ontvangen (Handelingen 2:1-4).  Jezus, ons volmaakte voorbeeld, toonde ons de mogelijkheid om in voortdurend contact met de Almachtige God te leven.  Hij zei dat Hij niets deed op eigen initiatief maar enkel en alleen wat Hij de Vader zag doen en wat Hij de Vader hoorde zeggen. (Joh. 5:19,20,30).  Wat een ongelooflijke manier van leven!

 

Is het echt mogelijk voor ons om te leven vanuit het goddelijk initiatief net zoals Jezus dat deed?  Een belangrijk doel van Jezus’ dood en opstanding was dat het voorhangsel van boven tot onder in tweeën scheurde waardoor wij onmiddellijke toegang kregen tot de aanwezigheid van God en het wordt ons bevolen om tot Hem te naderen.  (Heb 10:19-22).  Ookal lijkt wat ik beschrijf een beetje ongebruikelijk voor de rationele cultuur van de twintigste eeuw toch wordt het aangetoond en beschreven als een centrale bijbelse lering en ervaring.  Het is tijd om alles wat tot de Kerk behoort te herstellen.

 

Omwille van hun intense rationele natuur en bestaan in een al te rationele cultuur, zullen sommigen meer begeleiding nodig hebben en moeten komen tot een begrijpen van deze waarheden alvorens ze ze zullen kunnen toepassen.  Ze kunnen hulp vinden in het boek Communion with God geschreven door dezelfde auteur.

 

Sleutel 4 – Een dagboek bijhouden, het neerschrijven van onze gebeden en Gods antwoorden, verschaft een grote nieuwe vrijheid bij het horen van Gods stem.

God zei tot Habakuk om het visioen neer te schrijven en in platen te griffen… (Hab 2:2).  Het was nog nooit in me opgekomen om mijn gebeden en Gods antwoorden neer te schrijven zoals Habakuk deed op Gods bevel.  Als je dit idee in de Schrift nazoekt dan zul je honderden hoofdstukken vinden waarin dit aangetoond wordt (Psalmen, vele van de profeten, Openbaring).  Waarom had ik er dan nog nooit aan gedacht?

 

Ik noemde dit process “journaling” – een dagboek bijhouden- en ik begon er mee te experimenteren.  Ik ontdekte dat het een geweldig middel was om duidelijk Gods inwendige, spontane stroom te onderscheiden.  Als ik dingen neerschreef kon ik in geloof schrijven voor hele lange periodes, gelovend dat het God was.  Ik moest het niet testen toen ik het aan het ontvangen was (wat zou storing brengen bij de ontvanger), omdat ik wist dat wanneer de stroom stopte ik het kon nalezen, het kon testen en onderzoeken om zeker te zijn dat het overeenkomstig de Schrift was.

 

Je zal verbaasd zijn als je een dagboek begint bij te houden.  Twijfel kan je in het begin nog storen maar maak er komaf mee, herinner je dat het een bijbels concept is en dat God aanwezig is en tot Zijn kinderen spreekt.  Neem jezelf niet te ernstig.  Want als je dat doet dan wordt je gespannen en belemmer je de werking van de Heilige Geest. 

 

Als we stoppen met onze werken en binnenkomen in Zijn rust dat is God vrij om te stromen (Heb 4:10).  Dus, glimlach, ga gemakkelijk zitten, neem je pen en wat papier en richt je aandacht op God in aanbidding en zoek Zijn aangezicht.  Als je je vragen opschrijft voor God en stil wordt, je ogen gericht op Jezus die bij jou aanwezig is, dan zul je plots een zeer goede gedachte hebben in antwoord op je vraag.  Twijfel er niet aan, schrijf het gewoon op.  Later, als je naleest wat je in je dagboek hebt opgeschreven, dan zal je verbaasd staan om te ontdekken dat je inderdaad in dialoog stond met God.

 

Een paar finale opmerkingen.  Niemand zou aan ‘journaling’ mogen doen zonder eerst op z’n minst het Nieuwe Testament te hebben gelezen (bij voorkeur de volledige Bijbel).  Niemand zou dit mogen proberen tenzij hij zich onderwerpt aan solied geestelijke leiderschap.  Alle belangrijke richtinggevende handelingen die via ‘journaling’ komen zouden moeten ter beoordeling voorgelegd worden alvorens uit te voeren.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

De gave van profetie
Gift of Prophecy

 

Door: Donna J. Kazenske

 

1 Kor 12:8-10  “Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.”

 

De gave van profetie is een van de drie uitingen van gaven die we in vorige lessen hebben bestudeerd.  Van deze 3 gaven is profetie de meest belangrijke.  Tongen samen met de interpretatie van tongen is gelijkwaardig aan profetie.  De gave van tongen is afhankelijk van de gave van interpretatie van tongen opdat het zou effectief zijn.

 

1 Kor 14:5 “Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.”

 

De gave van profetie is een bovennatuurlijke uiting in een gekende tong.  Het is de God-gegeven mogelijkheid om, in je eigen taal, een boodschap direct komend van het hart van God door te geven.

 

Het Hebreeuws woord voor “profeteren” betekent: voortvloeien.  Het impliceert ook “borrelen als een fontein, of opspringen”.

 

Het Griekse word dat vertaald is door profetie betekent “voor iemand anders spreken”.  Het betekent om voor God te spreken of Zijn woordvoerder te zijn.

 

Wanneer iemand tot ons profeteert dan is het God die tot ons spreekt.  Wanneer iemand profeteert in de kerk op zondagochtend dat is het God die tot zijn Kerk spreekt om op te bouwen, te vermanen en te troosten.

 

We zouden kunnen zeggen dat profetie de samensmelting is van het goddelijke en het menselijke.  Profetie is God die doorheen ons tot ons spreekt.

 

De Heilige Geest is perfect.  Hij maakt nooit fouten. Wij zijn echter menselijk en maken voortdurend fouten. 

 

Wanneer het woord van de Heer doorheen ons begint te stromen dan moeten we niet toelaten dat dat woord gekleurd wordt door de natuur van onze ziel of neigingen.  We moeten afgestemd blijven op de Heer en mogen niets toevoegen of weglaten van het woord dat Hij voortbrengt doorheen ons.

 

Ik heb vele verhalen en getuigenissen gehoord van hoe profetie gebruikt werd om diegenen in het lichaam van Christus te manipuleren en te controleren.  Dit is misbruik van een gave van de Heer.  Men kan dit misschien doen voor een seizoen maar de dag des oordeels komt.  De gaven van de Geest mogen NIET gebruikt worden om mensen te controleren.  Ze mogen niet gebruikt worden om mensen te manipuleren opdat ze zouden doen wat jij hen wil laten doen.

 

1 Kor 14:5  “Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerde. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.”

 

De kerk wordt opgebouwd of gesticht wanneer het profetisch woord wordt gebracht.  De Heer houdt ervan Zijn mensen te bemoedigen en hen te bedienen met woorden van geloof, hoop en liefde.  De profetische woorden die gegeven worden binnen de congregatie zullen het ganse lichaam opbouwen.  Ik weet niet hoe dat het voor jou is maar ik heb af en toe nood aan wat bemoediging.

 

Wanneer we in de Geest bidden dan bouwen we onszelf op.  De doop in de Heilige Geest is een wonderbaarlijke gave van de Heer.  Ik bid meestal in tongen.  Het bouwt mijn geloof op en beweegt mijn hart tot goede werken.  Het zorgt ervoor dat ik wandel in heilige vrijmoedigheid en het geeft me de kracht om te getuigen.  Elke gelovige zou de Heer moeten vragen hem in de Heilige Geest te dopen.

 

Profetie bouwt het hele lichaam van de gemeente op.

 

1 Kor 14:31  “Want gij kunt alleen één voor één profeteren, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen.”

 

Diegenen die niet vertrouwd zijn met het profetisch woord van de Heer zullen merken dat ze veel aandacht besteden aan hen die in hun midden profeteren.  Ze weten dat het God is die tot het lichaam spreekt doorheen een individu en het brengt in hen het verlangen voort om ook te profeteren.

 

We moeten voorzichtig zijn om de eenvoudige gave van profetie niet te verwarren met de bediening van een profeet.  Het feit dat iemand profeteert maakt hem of haar nog geen profeet.  Iedereen kan profeteren.  Laat me een goed voorbeeld geven van wat ik probeert te zeggen.  Een rijke man heeft geld.  Wij hebben allemaal geld maar dat maakt ons allemaal nog niet rijk.

 

Een profeet zal profeteren.  Daar bestaat geen twijfel over.  Wanneer een profeet profeteert dan zullen er teniminste twee of wel alle drie de gaven van openbaring in zijn leven werkzaam zijn.  De drie gaven van openbaring zijn:  woord van kennis, woord van wijsheid en onderscheiden van geesten.  Bij de eenvoudige gave van profetie zit er geen openbaring bij.  Het spreekt enkel tot mensen om op te bouwen, te vermanen en te bemoedigen.

 

 

1 Kor 14:3  “Maar wie profeteert, spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend.”

 

We spreken tot mensen, niet tot God wanneer we profeteren.  God spreekt doorheen ons tot mensen.

 

Stichten betekent opbouwen, sterken, opladen.

 

Vermanen betekent iemand bemoedigen om hoger te geraken.

 

Bemoedigen betekent troosten.

 

Als profetie niet opbouwt, opricht of opmontert dan is het geen profetie.

 

De timing is zeer belangrijk bij het brengen van een profetie.  We moeten gehoorzaam zijn om de profetie op de juiste tijd te brengen.  Dit komt met veel oefening en gevoeligheid voor de Heilige Geest.

 

1 Tess 5: 19-21  “Dooft de Geest niet uit, veracht de profetieën niet, maar toetst alles en behoudt het goede.”

 

Als we het profetisch woord van de Heer inhouden en we niet gehoorzaam zijn aan het lichaam het te brengen dan zijn we de Geest van God aan het uitdoven.  We mogen het woord van de Heer niet inhouden.  We moeten Hem toestaan door ons heen te stromen zoals Hij het wil en wanneer Hij het wil.

 

Veracht geen profetieën.  Ben je al ooit in een kerk of bediening geweest waar men mensen niet toelaat te profeteren?  Zij doven de Heilige Geest!  Ze laten niet toe dat de mensen van God de Heilige Geest gehoorzamen.

 

De Bijbel vertelt ons om profetieën te begeren.  Dat betekent dat we er intens moeten naar verlangen.

 

De gaven van de Heilige Geest zijn niet noodzakelijk een teken van karakter.  God werkt nog steeds in de meesten van ons, wat ons karakter betreft.  De Heer is geïnteresseerd in integriteit en heiligheid.  Hij is zeer geïnteresseerd in hoe we ons leven leven wanneer we niet aan het profeteren zijn.

 

Ik heb gezien hoe mensen die in zonde leefde profeteerden in kerkdiensten.  Hoe kan dat?  De Bijbel zegt dat de gaven en roeping van God onherroepelijk zijn.  Hij zal ze niet terugnemen eens Hij ze gegeven heft.  Hij is een barmhartig God.

 

Soms is profetie conditioneel.  Als we ons deel niet doen dan zal het het profetisch woord dat tot ons gesproken werd vernietigen.  De Heer mag tot je zeggen, “John, ik heb je geroepen vanin je moeders schoot.  Als je Mij zal dienen met heel je hart en met heel je ziel dan zal ik werkelijk Mijn Geest op je uitstorten en dan zal je Mijn glorie zien.”  Deze profetie is conditioneel.  De Heer zei tot John ‘ALS’ je Mij zal dienen met je HEEL je hart en met HEEL je ziel, dan zal Ik dit doen.  Als John de Heer niet dient met zijn hele hart en ziel dan zal deze profetie geen werkelijkheid worden.

 

Zeven stappen om profetie te oordelen:

 

  • Bij hun vruchten zul je hen kennen.  Oordeel de vruchten.

 

  • Verheerlijkt het de Heer Jezus Christus?

 

  • Stemt het in met de Bijbel?

 

  • Zijn de profetieën van diegenen die profeteren vervuld?

 

  • We moeten ons realiseren dat sommige profetieën niet noodzakelijk van God komen, maar ze komen toch uit.  Leest Deuteronomium 13:1-5.  Als het niet overeenstemt met het woord van God dan is niet juist.  Als het uitkomt maar het leidt je weg van Jezus dan is het niet juist.

 

  • Brengen de profetieën vrijheid voort of gebondenheid?

 

  • Wanner een profetie “juist” is dan zou er een “ja” en een “amen” moeten zijn in je geest.  Er zou een inwendig getuigenis of ‘weten’ van binnen moeten zijn dat je laat weten dat de profetie accuraat is.  1 Johannes 2:20  “Gij echter hebt een zalving van de Heilige en gij weet alles.”

 

Als je nooit eerder geprofeteerd hebt begin dan God te zoeken voor deze wonderlijke gave.  Misbruik het niet!  Gebruik het correct en Jezus zal verheerlijkt worden.

 

Begeer te profeteren!

 

bottom of page